Sneeu op Madeira - Madeira Island News Blog

Sneeuw op Madeira is niet zo heel erg ongewoon. Het gebeurt elke winter wel een paar keer. Gelukkig blijft de sneeuw nooit lang liggen en het gaat alleen over de bergen. Problemen levert het vrijwel nooit op, maar er kan wel een paar dagen een koude valwind staan die over de besneeuwde toppen komt en kou naar de laaggelegen gebieden brengt. Maar ook dat is meestal snel voobij. Lees het artikel op het Engelstalige Madeira Island News blog.

Marco Santos Photography uploaded this video on Facebook earlier today walking in the snow at Pico Areerio. JM also posted a video on You Tube. I believe from some posts on Facebook, that much more snow has fallen, so I wait to see if any pictures tomorrow. Share On

Source: Snow in Madeira – Madeira Island News Blog

Share

parkeerplaats vernieuwd

Het werd tijd, maar het is eindelijk gedaan. Op de laatste details na is onze parkeerplaats vernieuwd. Jullie weten het nog wel: de uitgebrande huurauto die veel schade veroorzaakte. Een kapotte en smerige parkeerplaats en veel lakschade en gesmolten kunststof onderdelen aan onze auto. Nu was eerst de parkeerplaats aan de beurt.

Het duurde vooral wat lang omdat de aannemer voortdurend moeite had een ploeg werkmannen bij elkaar te krijgen. Maar onder leiding van ‘Mestre’ Fernando, een uiterst aanspreekbare voorman die dit werk doet als hij als freelance kok even geen werk heeft, is het allemaal dik voor elkaar gekomen. Nu moet de hele vloer uitharden, en dan wordt het kleurverschil weggewerkt en worden er groeven geslepen voor een beetere afwatering en voor een betere ‘look’. Maar we krijgen aan het eind van de week eerst weer huurders in het huis, dus alle verdere werkzaamheden moeten wachten tot erna.

We hebben een video gemaakt zodat je kunt meegenieten van wat uiteindelijk vier dagen werk waren. Eentje hakken, drie beton storten en afwerken.
Eind volgende week gaat de auto naar de ‘body workshop’. Van de resultaten houden we jullie uiteraard op de hoogte.

Share

Het vervolg

Het vervolg op het bericht over de uitgebrande huurauto op ons terrein hadden jullie nog tegoed. Zoals je al wel begrijpt is het weer zo’n verhaal dat zich langdurig voortsleept, sleuren aan een dood paard noemen we dat. Eigenlijk had ik dit verhaal pas willen schrijven als alles achter de rug is, maar dat kan nog wel even aanlopen. Vandaar de tussenstand. Die is gelukkig op 2-0 komen te staan.

IMG-20171006-WA0001.jpg IMG-20171006-WA0006.jpg IMG-20171009-WA0002.jpg

Na onze terugkeer op Madeira hadden we een paar eerste zorgen: Is onze auto bruikbaar met de schade door de brand; en is de verzekering van de verandwoordelijke partij vooruit te slaan.

Onze vriend Tobi van het Madeira Island News blog had aangeboden ons van het vliegveld te halen en thuis te brengen. Hij zou meteen foto’s maken van ons huis in verhuurstand, die wel eens aan vervanging toe waren. Tobi is een uitstekend fotograaf! Maar door een kleine complicatie hadden we op de dag van aankomst meteen ook gasten voor 6 dagen B&B. De complicatie bestond eruit dat we steeds dachten dat we op 30 oktober zouden vliegen, maar bij het uitprinten van de tickets bleek dat we ons al die tijd vergist hadden en dat het de 31ste was, de dag van aankomst van onze gasten. Nu zijn de gasten tevens de buren van de werf waar Heerenleed altijd overwintert en in onderhoud is, we kennen elkaar en we hebben er maar eens goed om gelachen dat we in hetzelfde vliegtuig zaten. Om een beetje tijd te winnen is Tobi met Noud snel naar huis gereden, ik heb met onze gasten Geertje en Lammert op hun huurauto gewacht en even met hun gelunched onderweg. Terwijl ik dat deed meldde Noud al dat de auto wel wilde starten, maar dat de accu net niet voldoende power had. Niets dus wat een paar uurtjes acculader niet kon verhelpen. Bovendien hadden Lammert en Geertje al aangeboden even mee te gaan boodschappen doen, zodat er in elk geval vervoer naar de winkel was.

Na een paar uurtjes laden startte de auto, dus het vervoersprobleem kwam daarmee te vervallen. De voorraadkast en de vriezer werden rap op peil gebracht zodat de gasten fatsoenlijk konden worden verzorgd. Voordeel van meteen gasten was wel dat het huis in geen tijd in winterstand was.

Om de verzekering aan te pakken hadden we een afspraak gepland met een soort verzekerings’assessor’ (wij zouden dat een expert noemen, maar dat bleek hij écht niet te zijn). Op 2 november kwam hij keurig volgens afspraak, en maakte een lijst van alle schade die door de autobrand ontstaan was. Hij stelde vast dat er een oppervlakte van 6×6 van onze parkeerplaats gerepareerd moest worden, maar dat wij een officiele aannemer in de arm moesten nemen, die een offerte kon maken. De offerte moesten we dan aan hem sturen en hij zou hem op zijn beurt doorsturen naar Zürich Portugal, de verzekeraar. De naam van het assessorsberijf, dat kennelijk door Zürich ingehuurd was, is, jawel “Keep Quality”. De auto moest door een autoschadexpert gezien worden, in een garage van onze keuze.

We hebben dat allemaal gedaan. Maar het vinden van een serieuze aannemer was niet zo simpel. Maar te voet op weg naar ‘Bar Formiga’ voor een poncha kwamen we langs een bouw waar gewerkt werd. We staan even stil en er komt een jongeman naar ons toe met de vraag of hij ons kon helpen. Nadat we vertellen wat we nodig hebben maakt hij een afspraak om met zijn baas te komen kijken, de volgende dag. Tot onze verbazing gebeurt dat ook. Ze komen vier man sterk in een veel te grote witte Mercedes, allemaal met zonnebrillen (het was wél mooi weer, dat wel) dus we dopen hen prompt ‘de Mafia’. Maar na het nodige wachten (de secretaresse is kennelijk typmoe) komt toch na een paar dagen een mail met de offerte. Die was wel hoger dan meneer Keep Quality had bedacht, want de aannemer zei meteen: dit kun je niet plaatselijk repareren, dat komt er zó weer af. De hele parkeerplaats moet van de deklaag worden ontdaan, er moet nieuw betonijzer in, en alleen zo komt het goed. We hebben de offerte prompt doorgestuurd naar Keep Quality, en we verwachtten dat het getouwtrek met de verzekeraar wel snel zou beginnen.

Niets van dat alles. Intussen wisten we een goede carrossier in een nabijgelegen dorp, die de auto goed heeft bekeken. Hij bekijkt de staat van het koetswerk en schrijft op welke onderdelen vervangen moeten worden: de gesmolten bumper, de gesmolten buitenspiegel, de deels gesmolten koplamp, het gesmoten knipperlicht op het spatscherm, de sierstrips en ook de cabrioletkap heeft wat lichte smeltschade. Als hij een leverancier gebeld heeft voor prijzen gaat hij aan het rekenen en komt op een bedrag uit van nog net geen €1700,-. Daarmee is de auto rondom uitgedeukt (we hadden nogal wat deukjes opgelopen in de afgelopen jaren) en gespoten. Alleen de cabrioletkap valt daarbuiten, maar we weten dat we die voor een kleine €800 in Nederland kunnen kopen. Er wordt een afspraak gemaakt wanneer de auto weer terug moet komen voor de beoordeling door de schade-expert. Als dat een paar dagen later ook gebeurd is begint het grote wachten.  Je zou verwachten dat een serieuze verekeringsmaatschappij niet meer dan een week nodig heeft om een en ander af te handelen. Tel er een weekje Portugese bureaucratie bij en dan heb je het wel gehad. Na een week of drie stuur ik ze maar eens een email. Die wordt nooit beantwoord. Dan belt Noud ze maar eens op. De schadeafhandelaar die met ons dossier belast is spreekt – laat hij zeggen – geen Engels. Maar ze konden al wel zeggen dat de auto total loss verklaard is en dat we in de komende week een brief krijgen met een financieel voorstel. Jullie snappen het al: er komt geen brief. Na nog anderhalve week wachten zijn we het helemaal zat. Intussen begint de aannemer te dringen en vraagt of we al nieuws hebben. Ze bieden aan om zelf maar eens te bellen want ineens blijkt dat de offerte door Keep Quality helemaal niet is doorgestuurd. Zegt Zürich. Nadat ze worden afgeblaft door Zürich, de beloftes om terug te bellen nooit worden nagekomen, zetten ze grof geschut in en laten hun advocaat bellen. Tegelijkertijd zet ik een oude vriend in: Twitter. Ik meld op Twitter dat ik erg boos ben op Zürich want dat ze niets doen met mijn claim. Dat vinden bedrijven nooit leuk, want wat je op Twitter schrijft ziet meteen de hele wereld. Al snel komt er antwoord dat ik maar even de gegevens moet mailen, en dat ze die dan deponeren bij de verantwoordelijke mensen. Ik doe dat braaf, maar zeg er meteen bij dat ze hier dieper moeten induiken, want dat er met mail op hun Portugese kantoor weinig wordt gedaan. Na nog eens een dag wachten besluit ik er vol in te gaan. Ik plaats een Tweet waarin ik stel dat ik huurauto’s die verzekerd zijn bij Zürich niet meer zal toelaten op het terrein van ons (vakantie)huis. Dat helpt. Er meldt zich een dame van PR en Marketing in Zürich, Zwitserland. Die verontschuldigt zich en zegt dat ze zich meteen met onze claim gaan bezighouden.

En dan wordt het vermakelijk. We worden gebeld door een hoge mevrouw van Zürich Portugal, die diep door het stof gaat en zegt dat dit nooit zo had mogen gebeuren en dat er gisteren (op een maandag) een bedrag is overgemaakt dat correspondeert met de offerte van de aannemer. Maar dat de rest wordt afgehandeld door de heer Bruno Simão, dezelfde die dus had laten zeggen dat hij geen Engels spreekt. Ik bel hem maar eens op, en dwing hem Engels te spreken, want als ik Portugees met hem spreek gaat hij geheid ratelen en ik wil geen woord missen. Dat kan hij dus blijbaar wél. Hij begint te hakkelen als ik hem meld, dat de schade aan de auto nog eerder bij hem gemeld was dan de schade aan de parkeerplaats. Ja. Ja,  uhhhh…. de auto is total loss verklaard… Dus we betalen de reparatie niet, maar betalen een bedrag uit… Ik zeg hem meteen dat ik weet wat de getaxeeerde dagwaarde is, en dat ik daar een bewijs van heb, ook al had ik dat niet mogen weten (foto’tje gemaakt bij de garage waar ‘toevallig’ het scherm met de bevindingen van de expert voor stond toen we er waren).  O. Ja. We wilden 3000 Euro uitbetalen. Ik zeg: hoezo 3000. Ik weet wat de taxtie is (ruim €4300) en daar heb ik een bewijs van Dus nu ophouden met sjoemelen want ik ga zó terug naar het hoofdkantoor in Zürich. “Oh…. Uhmmm. Ja, ik moet nu overleggen.” Doe dat. En rap.

Ik zal nog meer details achterwege laten om de leesbaarheid van dit verhaal niet helemaal onderuit te halen. Maar het komt erop neer dat we weer niets hoorden. Toen heb ik de baas van Simão gebeld. Ze gaat ook diep door het stof en meld dat het volle taxatiebedrag betaald werd. Na nog wat wachten (de bureaucratie verlangt kennelijk dat een betaalopdracht langs het hele kantoor moet) komt tot onze vreugde het dan eindelijk het hele bedrag binnen, zowel voor de parkeerplaats (1) als voor de auto (2). 2-0 voor ons dus. We kunnen nu niet alleen de carrosserie doen, maar ook de nodige hoeveelheid technisch onderhoud waar de auto wel aan toe is (inmiddels nieuwe distributieriem geplaatst, alls vloeistoffen ververst, nieuwe waterpomp en er komen nog wat kleinere dingen waarvoor de onderdelen besteld zijn.

IMG_20180104_113320.jpg IMG_20180104_113331.jpg IMG_20180110_120858.jpg IMG_20180110_120910.jpgIMG_20180110_134738.jpg

De aannemer heeft inmiddels de toplaag weggehakt en de onderlaag schoon. Nu is het wachten tot de nieuwe vloer gestort wordt. Al het materiaal is er nu! Het storten stond vandaag op het programma, maar dat ging niet door omdat een van de mannen verstek liet gaan. We stoppen ze af en toe peper in hun achterwerk, maar tot nu toe is de kwaliteit van het werk goed, en het eindresultaat zullen we melden zodra het klaar is. Nu zeggen ze (!) vrijdag of zaterdag. We zullen zien.

De onderdelen voor de auto zijn besteld, en de planning is dat we hem begin februari naar de carrossier brengen. We gaan een mooie kleur rood kiezen, maar geen metallic meer, omdat met de UV-instraling hier van vrijwel alle metallic-lakken de toplaag begint te blisteren. Voor de kap – die we gaan laten repareren, niet vervangen – hebben we een autostoffeerder, die ook de loslatende portierbekleding kan repareren. Voor wie een auto wil laten spuiten: dat kost hier op Madeira, inclusief uitdeuken, 110 Euro per paneel. Daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren. En ver daarbuiten. En de New Dawn rozen, die helemaal geblakerd en verzengd waren en die Noud helemaal had teruggesnoeid, hebben de eerste bloemen al weer gehad!

IMG-20171231-WA0004.jpeg

Wordt vervolgd.

 

Share

2018!

Met het wereldberoemde vuurwerk van Funchal wensen wij iedereen een fantastisch 2018!
With the world famous fireworks of Funchal, we wish you all a fantastic 2018!
Mit den weltberühmten Feuerwerken von Funchal wünschen wir Ihnen ein fantastisches 2018!
Avec les feux d’artifice renommés de Funchal, nous vous souhaitons une merveilleuse année 2018!

Share

Kerstverlichting vanuit de lucht.

2017 loopt gelukkig op zijn eind. Gelukkig, want het was wel een jaar waarin het een en ander niet goed ging. Werden we al getrakteerd op een autobrand van een huurauto op ons terrein waardoor onze eigen auto en onze parkeerplaats flink schade opliepen (de nasleep is nog lang niet voorbij), het droevigste was het plotseling overlijden van onze goede vriend Leo kort na onze aankomst op Madeira. Noud is terug naar Nederland gevlogen voor de uitvaart, en was net op tijd weer op Madeira voor de aankomst van de tweede B&B gasten van dit najaar. Nu die weer vertrokken zijn proberen we onze gebruikelijke najaarsdraad weer op te pakken, maar omdat onze vriendin Reina dit jaar haar traditionele Kerstverblijf bij ons heeft moeten uitstellen is de ‘drive’ om onze kerstboom van zolder te halen nog niet echt aanwezig. Gelukkig hebben we intussen een prachtige vriendenkring hier op het eiland. Toen Noud terugkwam van Leo’s begrafenis hebben ze een welkom-thuis borrel op poten gezet in de buurt van de luchthaven. Zoiets is dan net een warm bad, dat je soms even nodig hebt.

Een traditie hier op het eiland zijn talloze kerst-etentjes die mensen voor hun vrienden, collega’s en familie organiseren, en ook onze vriendenkring heeft er eentje georganiseerd. Gewoon gezellig ergens in Funchal, en aansluitend gezamenlijk gaan kijken naar de kerstverlichting waarbij natuurlijk de kerstkermis niet mag worden overgeslagen. We worden gevraagd om bij Tobi en Nélio te blijven logeren, super, want dan hoeven we niet te rijden ‘s avonds laat.

24173773_10159649120235150_1932745527108677977_o.jpg 24297443_10159649123995150_3924499420806207317_o.jpg 24254649_10159649128135150_1626417235612687282_o.jpg 24173480_10159649118915150_7897332075703268218_o(1).jpg 24293897_1523659911044570_5563031112167617028_n.jpg 24068621_10159649132250150_5648976744260595457_o.jpg 24291431_10159649134410150_7566826528629542998_o.jpg 24301337_10159798928060089_4136631181447351104_n.jpg 24174473_10159520816570005_8135501293181772639_n.jpg 24296279_10159798928500089_801511316409773225_n.jpg 24302000_10159649134915150_7501508250910528666_o.jpg 24172908_10159649134050150_6163396737466406139_o.jpg 24254851_10159649130860150_6948003862857765148_o.jpg 24173822_10159649125965150_7625962062868566729_o.jpg

Kerstverlichting is op Madeira elk jaar weer een flink punt van discussie. De echt belangrijke politieke zaken gaan in de kast of staan op een sudderpitje, maar de gemoederen lopen hoog op over de kerstverlichting. Het confict is altijd hetzelfde. Waar de overheid zogenaamd probeert de kosten in de hand te houden en tegelijkertijd vernieuwing aan te brengen, heeft de bevolking maar één doel: meer, meer, meer. En niks moderniseren. Twee jaar geleden liep het echt uit de hand, toen een overijverige onderminister voor toerisme te veel dure vriendjes wilde laten meeverdienen en bovendien een minimalistische kerstaankleding wilde. Dat was niet verstandig. Er ontstond een ware volksoproer. Verleden jaar was alles weer een beetje in de klassieke sfeer hersteld, maar dit jaar begint het er weer wat op te lijken. De voorschrijften zijn anders dan vroeger: er moet LED-verlichting gebruikt worden anders trekken de leidingen het niet, en loopt bovendien de stroomrekening uit de hand. Onze vriend Tobi van het Madeira Island Blog heeft een aantal afbeeldingen geplaatst die met een drone vanuit de lucht genomen zijn. Goed zichtbaar zijn de rode en blauwe verlichting boven de rivierbeddingen. We willen jullie vooral even laten meegenieten! Klik op één van de foto’s voor het artikel met alle beelden!

Paulo Vasconcelos Freitas @pvftec  has uploaded some fantastic photos with his drone of the Christmas Lights, great to see the rivers lit up in Yellow, Blue and Red. Share On

Source: More Lights from the Sky – Madeira Island News Blog

Share

World Wanderista – Madeira Island News Blog

World Wanderista heeft prachtige Vlogs op haar YouTube kanaal geplaatst. Haar Madeira-avontuur begont in juni en eindigde in augustus 2017. Het Engelstalige Madeira Island News heeft de links verzameld. Klik op onderstaande link en bezoek virtueel de mooiste hoeken van het eiland!
Source: World Wanderista – Madeira Island News Blog

Share

waarom nou op ons terrein?

Ja. We weten dat accu’s soms kortsluiting kunnen krijgen. En we weten ook dat ze dan kunnen ontploffen. En we weten ook wel dat dan een auto in de hens kan gaan. Maar waarom moet dat nou PER SE OP ONS TERREIN gebeuren? Vannacht hoorden onze huidige huurders een knal. Toen ze gingen kijken stond hun huurauto op ons terrein in de hens. Brandweer erbij, politie erbij. Vanmorgen een timide huurder aan de lijn. Met whatsapp foto’s van de schade aan onze auto. En met een foto van hun ex-auto. Geniet maar mee.

IMG-20171004-WA0000.jpg IMG-20171004-WA0001.jpg IMG-20171004-WA0003.jpg IMG-20171004-WA0002.jpg

Er volgde een hoop gebel, ge-what’s app en geregel, we hopen dat nu de verzezkering van de verhuurder van de auto doet wat hij moet doen. Wij zijn een beetje klaar met vandaag. Wordt vervolgd.

Share

Bosbranden 2016: eindelijk een stap voorwaarts.

Een gigantische stap voorwaarts sinds de bosbranden 2016. Nadat in mei de proeven zijn begonnen met het vanuit de lucht blussen van bosbranden zijn nu de rapporten gepubliceerd. Misschien hebben de bosbranden 2016 uiteindelijk zelfs de regionale regering wakker geschud. Het zou tijd worden!

De bosbranden op Madeira in de zomer van 2016 waren verwoestender dan ooit tevoren. De regering van de Autonome Regio Madeira speelde een vreemde rol in de tijd erna: de brandweerdeskundigen en het publiek vroegen zich af waarom er op Madeira niet vanuit de lucht geblust kan worden. De eerste brandhaarden zijn meestal te vinden in zeer bergachtig terrein dat voor brandweerwagens totaal onbereikbaar is. Met blushelikopters of -vliegtuigen zou een beginnende brand – de rook is meestal van heel ver te zien – snel geblust kunnen worden. De regering wierp steeds tegen dat zeewater – er zijn geen grote zoetwatermeren op het eiland – slecht is voor de vegetatie en – in bewoond gebied – voor bestaande bouwwerken. Een bezopen argument: zonder blussen is er geen vegetatie meer om je zorgen over te maken en in bebouwd gebied zijn de getroffen gebouwen na zo’n brand totaal verloren. Iedereen met gezond verstand vraagt zich natuurlijk af waarom de regering zo handelt. Het antwoord is simpel: op Madeira hebben we een groot corruptie- en nepotisme probleem. Er zijn bedrijven die heel veel geld verdienen aan het repareren van schade door bosbranden. We weten niet precies wie dat zijn, en vooral, in wiens handen die zijn, maar het zou ons niets verwonderen als ook hier de tentakels van de Grupo Sousa, de zeetransport-monopolist die door de regionale regering de hand boven het hoofd wordt gehouden – te vinden zijn.

Onder grote druk van het publiek zijn er in mei dus toch proeven van start gegaan om te kijken of het blussen vanuit de lucht inderdaad een oplossing kan zijn. De proeven zijn nu afgerond, sneller dan iedereen had gedacht. De conclusie is dat het blussen vanuit de lucht zinvol en haalbaar is. Groot was onze verbazing toen we lazen dat de regering nu zelf met plannen gaan komen om die blusvliegtuigen – het zullen wel helikopters worden in het geval van Madeira – in te voeren. We zijn er nog lang niet, maar we vreesden al dat de regionale regering het idee al in de kiem zou smoren. Kennelijk is dat niet gebeurd, onder druk van de publieke opinie en de sociale media, die zich flink hebben laten horen na de vreselijke branden van 2016. We houden u op de hoogte. Laten we hopen dat de hevige en verwoestende bosbranden 2016 zich niet herhalen.

Hieronder een link naar het Engelstalige MadeiraIslandNews blog, dat op zijn beurt de tekst via een snelle Google vertaling heeft overgenomen uit de Portugese nieuwsmedia van het eiland.

blussen uit de lucht na de bosbranden 2016

(A translation from the Diario Noticias) The Regional Government of Madeira this afternoon issued a statement confirming receipt of the report of the study on the use of aerial means in firefighting.  A report that is in favour of this option. “The report of the Ministry of Internal Affairs, received today, June 20, 2017, indicates […]

Source: Madeira Firefighting from the Skies – Madeira Island News

Share

Duitse website

Tot verleden zomer bestond ons huurdersbestand voornamelijk uit Nederlanders en Duitsers. De verhouding liep uiteen tussen 40/60 en 60/40. Het Duitse contingent kwam bij ons terecht via de – toen nog functionerende – FeWo-direkt. In eerste instantie was dat een website die zich richtte, het woord zegt het, tot het rechtstreeks van de eigenaars huren van vakantiewoningen en vakantiehuizen. Alles was wel, we betaalden een flinke prijs voor de jaaradvertentie maar na één boeking uit Duitsland hadden we dat geld er grotendeels al weer uit. Het ging fout toen FeWo-Direkt werd opgekocht door de grote Amerikaanse Home Away. Met veel tamtam werd ons voorgeschoteld dat alles voor ons nu veel makkelijker en beter werd. Niet dus. Eerst werden stiekem, zonder ons, betalende klanten, daarvan op de hoogte te brengen – de agenturen toegelaten. FeWo-Direkt verdiende haar naam vanaf dat moment dus niet meer. Maar onze verhuur leed daar niet onder, hoewel HomeAway voortdurend probeerde ons meer te laten betalen voor twijfelachtige diensten die een nog tijfelachtiger voordeel boden, temeer daar HomeAway eenzijdig en tussentijds steeds de regels (in ons nadeel uitereaard) veranderde. Toen tenslotte Home Away werd opgekocht door Expedia was het hek van de dam. Expedia wil nu van FeWo-Direkt/Home Away een boekingssite maken, waarbij ze de prijzen met meer dan 35% hoger laten uitkomen. Dat verschil steken ze uiteraard in hun eigen zak. Als je daar niet aan mee wilt doen word je gestraft door onderaan de lijst te worden geplaatst, kortom, met onvindbaarheid. Uiteindelijk dachten we geen keus te hebben en hebben we dus aan de chantage moeten toegeven. Jammer genoeg bleek dat ook niets te helpen. Wat blijkt: de Amerikaanse bazen hebben zich natuurlijk niet in de Duitse markt verdiept. Hadden ze dat wel gedaan, dan hadden ze kunnen weten dat de Duitser niet graag een vakantiehuis van te voren per creditcard betaalt. Gelukkig hebben we nog een fors aantal Nederlandse huurders, maar wij zijn niet van plan nog veel langer aan de FeWo-HomeAway-Expedia chantage toe te geven. We hebben intussen een eigen website online geplaatst. Hij is te vinden als http://ferienhausaufmadeira.de  en http://www.ferienhausaufmadeira.de, en de vormgeving hebben we uniform met onze bekende Nederlandse, Engelse en Franse pagina’s gehouden. Binnen de Nederlandse site kun je net als vroeger doorklikken naar de Duitse, alleen kom je dan nu op een heuse punt-dee-ee site terecht en niet meer op een Dutistalige pagina  van een nederlandse website. We zitten nu in het moeizame proces van vindbaar worden op Google.de. Maar we zitten al binnen de eerste tien pagina’s en de site is maar net een week oud. Dat komt wel goed. We schoppen na het verlopen van het abonnement FeWo en consorte de deur uit. Ze zijn alleen nog met zichzelf en met hun geld bezig, en de Duitse vakantiegangsers lappen ze aan hun laars. We hebben ze niet meer nodig voor het bedienen van de Duitse markt. Dat kunnen we zelf uiteindelijk beter.

Share

meegenieten

Nu ons winterverblijf op Madeira alweer bijna voorbij is – we vliegen overmorgen – toch nog even een update. Er zijn er deze winter niet zoveel geweest, en dat heeft alles te maken met een drukker geworden sociaal leven. Dat is helemaal zoals we dat wilden, en na alle jaren dat we daar actief mee bezig zijn geweest begint onze integratie op Madeira eindelijk een vorm te krijgen die ons aanstaat.
Eén van de elementen daarvan is onze aansluiting bij een gevariëerde groep vrienden en vriendinnen die samen wandelen op het eiland. Het is een internationaal gezelschap, maar niet per-sé alleen bestaand uit expats, want dat wilden we nu juist niet. De voertalen zijn Engels en Portugees, en de meesten beheersen beide talen. Leuk is ook dat gasten en buitenlandse vrienden van de ‘leden’ bij een bezoek aan het eiland altijd hartelijk welkom zijn, dus het gezelschap wisselt rondom de meestal aanwezige kerngroep.
We hebben intussen al een aantal wandelingen gemaakt, van makkeijk tot zeer zwaar, maar ze waren zonder uitzondering heel gezellig en we merken dat we ons erg op ons gemak voelen in de kring.

Om een beeld te geven van dit soort wandelingen hebben we gekozen om niet meer steeds alle foto’s te plaatsen, maar om video’s samen te stellen uit onze foto’s en filmpjes en die van andere wandelvrienden, de ‘Amigos do Passeio’.

Hieronder een aantal links naar YouTube video’s van onze wandelingen. Speel ze vooral af op volledig scherm.

Tenslotte nog een kleine impressie van ons luie zondagmiddagbezoek met Berendina aan de smalle landstrook Fajã dos Padres, eigenlijk alleen per kabelbaan of per boot bereikbaar, waar nu een biologisch land- en tuinbouwgebied is gevestigd. Bloemen en groen oveeral, lekker een lunch onder de palmbomen bij het geluid van de altijd aanwezige oceaan.

Voorlopig zijn dit helaas de laatste updates vanaf Madeira. Voor wie dat wil: tijd om over te schakelen naar ons andere ‘station’ op www.heerenleed.com. Daar zullen de updates binnenkort weer worden hervat! Tot daar, of tot ziens hier eind oktober of begin november.

Share

inschrijven nieuwsmails

kies één of beide nieuwsitems:

het archief