Lockdown op Madeira?

English version available here

Update 19 maart, 18.00 uur: Zoals verwacht is de noodtoestand uitgeroepen, dramatische restricties blijven tot nu toe uit.

Zoals verwacht is gisteravond de noodtoestand uitgeroepen in Portugal, met inbegrip van de autonome regio’s Madeira en de Azoren. Vandaag verwachtten we echt zware maatregelen en verdere beperkingen, maar gelukkig zijn er tot nu toe geen nieuwe restricties bijgekomen. Verplichte quarantaine voor mensen die uit het buitenland, waaronder het Portugese vasteland, ontschepen, blijft bestaan, mogelijk met meer veiligheidspersoneel om ervoor te zorgen dat de mensen zich aan de regels houden. De president van de regionale regering heeft ons vanmiddag in een persconferentie gevraagd thuis te blijven en alleen uit te gaan als dat nodig is. Supermarkten blijven open, maar slechts een beperkt aantal klanten mag tegelijk naar binnen, in verhouding tot de grootte van de winkel. Andere bedrijven kunnen meestal wel open blijven, maar de meeste bars en restaurants zijn uit zichzelf toch al gesloten. We zullen maar eens een etmaal wachten om te zien of deze situatie zo blijft, en jullier een update te geven als er iets verandert. Voorlopig hebben we het gevoel dat we er prima mee kunnen leven. Gelukkig hebben we een prachtige tuin en een fantastisch uitzicht en genoeg dingen om ons bezig te houden. Pas goed op jezelf!

Update 18 maart , 17.25: De Portugese regering staat op het punt de noodtoestand af te kondigen.

Zoals altijd weet niemand wat dat dan precies voor ons betekent. De minister van toerisme van Madeira heeft gezegt dat we ‘de oinspanning om de toeristen het eiland te laten verlaten moeten verdubbelen’. Daar kun je weinig mee. De premier heeft al veerklaard dat, bij het uitroepen van de noodtoestand, de democratie niet zal worden opgeschort. Verder wachten we af wat er vanavond gebeurt: om 20.00 lokale tijd (21 uur Nederlandse tijd) spreekt de president. We gaan het zien. Ik denk dat de volgende update gewoon pas morgenochtend komt. We zullen eerst de paniekreacties wat laten afzakken.

Update 17 maart, 16.00 uur: Eerste bevestigde Coronabesmetting op Madeira

Het eerste bevestigde geval van Coronabesmetting is er. Het was te verwachten, iedereen die dacht dat Madeira de rest van de wereld buiten kon sluiten is echt naïef. Dit is een virus en zoals elke griep moeten we er immuun voor worden. Dit gebeurt alleen na een infectie. Of we het nu leuk vinden of niet, het gaat gebeuren. De meesten van ons zullen niet of nauwelijks merken dat ze geïnfecteerd zijn. Hopelijk gebeurt het langzaam, zodat de onvermijdelijke ernstiger gevallen die we moeten verwachten, niet allemaal tegelijk komen, om de gezondheidsdienst niet te overspoelen. Sommigen geven de schuld aan de toeristen, wat ook te verwachten was, omdat mensen in paniek altijd de neiging hebben om te proberen een zondebok te vinden. Op het gevaar af dat mijn landgenoten de schuld krijgen: het was een Nederlandse dame, die afgelopen donderdag op het eiland aankwam, volkomen legaal, er was toen nog geen sprake van quarantaine of testen. Mocht je op die vlucht gezeten hebben, HV 6629 uit Amsterdam van 12 maart, en vooral als je in de buurt van stoel 27B zat, dan is het verstandig om even de Corona gezondheidslijn te bellen onder nummer 800 24 24 20. Gewoon voor alle zekerheid en vooral zonder paniek.

Madeira’s Secretaris van Toerisme Eduardo Jesus heeft eindelijk een wijs woord gesproken: stop met het zoeken naar een schuldige en bereid je voor op het ontvangen van vele duizenden toeristen als dit allemaal voorbij is. Madeira zal ze nodig hebben.

Update 16 maart 2020 16.15 uur

We hebben vandaag ons nichtje Suzanne naar de luchthaven gebracht, ze vloog terug naar Amsterdam. Het vliegtuig kwam vrijwel leeg aan, 15 passagiers, waarschijnlijk Madeirensen. De luchthaven bood een droevige aanblik, stil en verlaten, behalve de vertrekhal die druk was. Transavia vertrok stampvol naar Nederland. De meeste vluchten komen momenteel passagiers halen die een retourvlucht hadden geboekt. In de loop van deze en volgende week zullen heel veel vluchten geschrapt worden omdat er geen vraag naar vliegtuigstoelen is.

Dit waren alle passagiers die Transavia naar Madeira bracht door de quarantaine maatregelen.

Op Madeira zelf is het ook stil. Maar de drie winkels die we vandaag bezochten om inkopen te doen waren normaal operationeel, niks te zien van enige maatregel en alles gewoon in voorrraad. Het lijkt eerop dat de meeste hamstergekte alweer voorbij is. Sommige bars en restaurants zijn open, en dat mogen ze ook, maar de openingstijden zijn anders geworden, alle bars moeten om 21.00 sluiten, van restaurants weet ik het niet, dus als je uit eten wilt, vraag het gewoon even. Vanmorgen nog in het nieuws dat een groep van 17 Franse toeristen de quarantaine aan de laars lapte. Ze weerden vervolgens opgepakt door de politie. (Net Goed!)

Lockdown op Madeira (15 maart 2020)

Lockdown op Madeira? Niet echt, maar de voorzorgsmaatregelen zijn streng. In plaats van te speculeren zal ik proberen jullie de actuele situatie te schetsen, die natuurlijk bijna elk uur verandert. Zoals altijd is het grote probleem om geruchten van feiten te onderscheiden, want ook de lokale kranten zijn onbetrouwbaar en vertellen soms onzin. Dat kost allemaal heel veel tijd, ik wil alle berichten grondig nagaan, de bronnen controleren om nepnieuws uit mijn blog te houden. Let wel: ik verzamel feiten. Veel mensen vragen om advies. Heel begrijpelijk, maar meestal kan ik dat niet voldoende gebaseerd geven. Ook vragen of je met een verkoudheid wel of niet moet reizen gaat mijn niet-medische competentie natuurlijk ver te boven. Gebruik je eigen gezond verstand.

Heb je een vlucht geboekt naar Madeira?

Als je een boeking hebt om in de komende twee weken naar Madeira te komen, dan is dit voor jou. Er komen en gaan nog steeds vliegtuigen. Dat weet ik zeker, want ik zie op mijn FlightRadar24-app dat er een aantal vliegtuigen op weg zijn naar Funchal vanuit verschillende landen of van Funchal terug naar hun land van herkomst. Maar gisteren – en dat is heel belangrijk – heeft de regionale regering besloten dat vanaf middernacht iedereen die van buiten de archipel op Madeira of Porto Santo aankomt, bij aankomst veertien dagen in verplichte quarantaine of sociale isolatie moet. Voor degenen die een hotel hebben geboekt betekent dat quarantaine op hun hotelkamer. De maatregel, die tot 31 maart van kracht is, is duidelijk geïmproviseerd. Er wordt nergens aangegeven wat het verschil is tussen quarantaine en sociale isolatie en ook niet waar mensen in quarantaine moeten zijn als ze geen hotelkamer hebben geboekt, maar een huis of appartement hebben gehuurd. Hoe dan ook, het lijkt erop dat het reizen naar Madeira voor een ontspannende vakantie een beetje te veel ontspanning zou opleveren, omdat je verplicht wordt in je kamer te blijven op straffe van een flinke boete. Voor mensen die nog moeten aankomen lijkt het er dus echt op dat Madeira in lockdown is.

Velen zullen willen weten wat er na 31 maart gebeurt. Wij ook. Net als jullie hebben we geen flauw idee, en we laten speculatie graag over aan anderen. We houden ons bij de feiten, en dat is al lastig genoeg.

Achtergrond van de nieuwe quarantaineregeling

De achtergrond van de geimproviseerde quarantaineregel is simpel. Twee dagen geleden heeft de regionale regering toestemming gevraagd aan de centrale regering in Lissabon om alle vluchten die afkomstig zijn uit landen met “bevestigde Coronagevallen en die door de WHO met actieve gemeenschapsoverdracht worden doorverwezen”, zoals zij het noemen, op te schorten. De regionale regering mag deze beslissing niet zelfstandig nemen. Toen er niet vlug genoeg antwoord op het verzoek kwam besloten ze de quarantaineregeling in te voeren, omdat ze dit wél op eigen gezag mogen doen. Vandaag hebben we gehoord dat de regionale regering van de Azoren hetzelfde heeft gedaan. We weten niet wat er zal veranderen als het verzoek om vliegtuigen uit die landen te weren wordt ingewilligd.

Dus iedereen met een geboekte vlucht kan beter afzien van zijn reis, want niemand wil een vakantie in quarantaine doorbrengen. Het lijkt er intussen op dat Transavia haar vluchten naar Madeira anuleert. Als je geboekt had is dat mooi, want dan krijg je je vluchtprijs terug. Andere gemaakte kosten kun je claimen bij je reis- en annuleringsverzekering als je die hebt.

Bent u al op het eiland?

Dan is dit voor jou.

Nachtleven, amusement en uit eten

Misschien weet je al dat het nachtleven tot stilstand is stilgelegd. Alle nachtclubs zijn gesloten en de bars en restaurants moeten om 21.00 uur sluiten (gisteravond was het nog om 23.00 uur). In de praktijk zijn er veel bars die helemaal maar sluiten, in afwachting van beter nieuws. Uit eten gaan is nog steeds mogelijk, maar er zijn regels die zorgen voor meer ruimte tussen de tafels waardoor het aantal zitplaatsen met zo’n 50% afneemt. Nu er geen nieuwe vakantiegangers bijkomen zal dit wel geen probleem zijn en zal de totale capaciteit meer dan voldoende zijn voor de mensen op het eiland. Amusementsinstallaties, zoals badcomplexen langs de kust zijn gesloten; de toboggan (sleetocht) van Monte naar de benedenstad in Funchal is stilgelegd, en de kabelbaan van de binnenstad van Funchal tot Monte en de botanische tuinen zouden nu om 15.00 uur sluiten. Zoals ik net lees gaat ook de botanische tuin zelf dicht. Meer bezoekersparken zullen ongetwijfeld volgen.

Winkels en markten

Supermarkten en markten blijven open. De geruchten deden de ronde dat supermarkten nu om 19.00 uur moesten sluiten in plaats van om 22.00 uur, maar als je de officiële website van de belangrijkste keten Pingo Doce bekijkt, blijkt dat de openingstijden gewoon onveranderd zijn. Ik zal dit proberen na te gaan bij ons volgende bezoek aan een Pingo Doce-supermarkt, maar dat wordt pas morgen. Belangrijker is dat de toegang tot de winkels beperkt is tot een bepaald aantal personen tegelijk, voor zover we kunnen zien in verhouding tot de grootte van de supermarkt. We hebben geen maatregelen gezien met betrekking tot de kleine lokale levensmiddelenwinkels (minimercados). Vanmorgen zijn we naar de groente- en fruitmarkt van Prazeres gegaan en moesten we in de rij staan om toegelaten te worden. Op deze kleine markt mochten er maximaal zeven personen tegelijk in. Zodra iemand vertrok, werd de volgende binnengelaten. Het zag er allemaal heel ordelijk en gedisciplineerd uit, en iedereen kon zijn of haar boodschappen doen Het wachten bleef beperkt tot een kwartiertje.

Lockdown op Madeira?
de rij voor de markt in Prazeres.

lockdown op Madeira: geen cultureel leven

Alle musea zijn tot 31 maart gesloten en ook alle culturele activiteiten zijn opgeschort. Dit betekent geen theater, concerten, films, folkloristische voorstellingen etcetera. Over het algemeen is elke plek waar veel mensen kunnen samenkomen tot 31 maart gesloten

Wat kan er nog wel?

Er is een heleboel dat we niet weten. Madeira lockdown of niet, het eiland zelf blijft toegankelijk voor iedereen die er al is. Helaas biedt de officiële website van Madeira die door het (waardeloze) Toeristenbureau van Madeira wordt gerund, zoals verwacht, geen andere informatie dan de nieuwe quarantainevoorschriften. We vermoeden dat de vele busreizen over het eiland een tijdje niet kunnen doorgaan, we weten niet of de bedrijven die de mountainbike-tochten en canyoning excursies organiseren nog wel draaien. Maar echt, het allerbeste wat Madeira te bieden heeft is er gewoon: de overweldigende natuur. Aangezien we hier de hele winter doorbrengen en al eind oktober, voor het begin van de Coronabesmettingen op het eiland zijn aangekomen, kunnen we ons vrij bewegen. We proberen hier elke zaterdag een wandeling te maken met onze vrienden. Gisteren hebben we een deel van de Levada do Castelejo gelopen, in het gebied van Porto da Cruz. Het was een fantastische wandeling, met prachtige vergezichten en een ongelofelijke natuur. Als je op het eiland bent, maak er dan gebruik van en geniet van Madeira’s meest waardevolle bezit: de natuur. Adem de schone lucht van Madeira in, geniet ervan en wees daar voorlopig tevreden mee. En het zal allemaal voorbijgaan.

lockdown op Madeira? Misschien. Maar de schoonheid van het eiland blijft toegankelijk!
Geen cultureel leven, maar wel prachtige wandelingen
Levada do Castelejo: schitterende natuur
Madeira op haar best
Madeira in technicolor

terug naar huis

Voorlopig gaan de vluchten om terug naar huis te gaan gewoon door zoals gepland.. Onze nicht Suzanne, die een week bij ons verblijft, gaat morgen terug naar Nederland. Ze heeft elektronisch kunnen inchecken en ze heeft geen mail gekregen dat de vlucht geannuleerd is. Een blik op het aankomstbord laat zien dat slechts een kleine vlucht van Las Palmas op de Canarische Eilanden naar Madeira is geannuleerd, en de gebruikelijke rode ogen-vlucht van Lissabon, die sowieso heel vaak wordt geannuleerd. Deze keer zijn deze vluchten echter geannuleerd omdat TAP haar bemanning niet wil blootstellen aan de quarantaineregeling van Madeira, omdat ze dan twee weken op het eiland zouden vastzitten. De terugvlucht van datzelfde vliegtuig is altijd vroeg in de ochtend, dus de bemanning zou normaal gesproken de nacht doorbrengen (slechts één nacht) op het eiland, wat nu onmogelijk wordt gemaakt door de quarantainevoorschriften.

Onze grootouders – ouders voor sommigen – werden gemobiliseerd voor een wereldoorlog. Sommigen zelfs twee! Ons vragen ze om thuis te blijven en voorzichtig te zijn. Dat kunnen we toch wel opbrengen?

Door Peter Groen

Peter is geboren in Amsterdam in 1949. Hij heeft een achtergrond in PR en copywriting. Nu, als part time inwoner van het eiland Madeira sinds meer dan tien jaar, schrijft hij over het eiland, de cultuur, de overweldigende natuur, het eten en drinken van Madeira, en over alles wat te maken heeft met reizen naar en op dit prachtige eiland.